Welderns 22-11-2023

Beoordeel dit artikel

Welderns 22 november 2023

Het was een mooie maar kille dag wat betreft de temperatuur.
Er hadden zich 26 spelers voor de 18 holes aangemeld en 12 spelers voor de 9 holes.
Dat de golfbaan moeilijk bespeelbaar was bleek nadat de wedstrijd op hole 19 werd geëvalueerd. Door het hoge gras en veel blad op de baan werd er veel gezocht naar de golfbal die soms onvindbaar was terwijl men kon zien waar de bal ergens in de buurt terecht is gekomen. Wat positief was maar niet voor de deelnemers is dat men met de bladblazers het blad bij elkaar aan het brengen was, met het gevolg dat als het blad in een hoop van bladeren terechtkwam deze onvindbaar was. Iedereen kwam zo,n beetje gelijktijdig binnen wat de sfeer in het restaurant ten goede kwam.

De uitslag van de 9 holes wedstrijd voor vandaag was:

1 Erik Joosten met 19 stablefordpunten
2 Leen Huizer met 18 stablefordpunten
3 Theo Lentjes met 15 stablefordpunten

Om in de stijl van de dag te blijven de uitslag van de 18 holes wedstrijd:

Ook is er vandaag een regelvraag die door iedereen beantwoord word.
De Regelvraag luidt:
Situatie
STROKEPLAY. Je slaat een bal in de bosjes van hole 2 en vervolgens keurig een provisionele bal voor het geval je de eerste niet vindt. De provisionele bal komt midden op de fairway terecht. Na 2 minuten zoeken wordt de eerste bal gevonden maar die ligt onspeelbaar.
Vraag
Met welke bal mag in deze situatie verder worden gespeeld?
Antwoord: A. De eerste bal. B. De provisionele bal. C. Je mag een nieuwe bal droppen tussen de onspeelbare en de provisionele bal.
Uitleg: De oorspronkelijke bal 1 is niet verloren. Hij is nl. binnen 3 minuten na aanvang van het zoeken naar bal 1 door de speler gevonden. Dit staat in de definitie van ‘Verloren bal’. Dus daarmee is bal 1 nog steeds bal in het spel en om die reden moet de provisionele bal 2 onvoorwaardelijk opgegeven worden. ‘Moet’, want er is geen sprake van keus. Er moet dan ook verder worden gespeeld met de oorspronkelijke bal 1. Dat bal 1 onspeelbaar ligt, doet hierbij niet ter zake. Het is dus absoluut niet toegestaan voor bal 2 te kiezen omdat bal 1 onspeelbaar ligt. Het spel kan vervolgd worden met bal 1 door het toepassen van de regel van onspeelbare bal met 1 strafslag (Regel 19).

Maar wat dan, zou je kunnen denken, als bal 1 dusdanig onspeelbaar ligt dat je enige optie is om terug te gaan naar de plek waar je jouw vorige slag deed? Mag ik dan toch niet bal 2 kiezen? Die heb je tenslotte daar al vandaan geslagen. Dat bespaart tijd en dat is precies de reden waarom je een provisionele bal had gespeeld, toch?

Nee, helaas niet: de provisionele bal was alleen voor het geval je bal 1 niet zou vinden. Je hebt hem wel gevonden en in dit geval zul je dan toch echt terug moeten en met een strafslag het spel van die plek voortzetten. Het is wel duidelijk, maar wellicht niet handig dat de regel is zoals ze is.

Volgende week, 6 december, een Texas Scramble. De wedstrijd wordt in een mix setting gespeeld, dwz de 9 holes spelers svp inschrijven bij de 18 holes wedstrijd. De holes 1 t/m 10 worden bezocht. De startlijst is in handen van Henk Rensink en Bert Brand is wedstrijdleider.