Welderns 24 april 2024

5/5 - (1 stemmen)

Welderns 24 April 2024

Het was bij de start een droge dag maar dat duurde niet lang of Pluvius meldde zich. Je kan wel zeggen dat het tussen de buien door even droog was en soms het zonnetje scheen. Ondanks de weersverwachtingen hadden zich voor de 18 holes 22 deelnemers ingeschreven. Voor de 9 holes hadden zich 20 deelnemers ingeschreven, waarvan 1 afmelding later en een 1 deelnemer die zonder afmelding niet is komen opdagen. Alle deelnemers waren tevreden naar het restaurant gekomen om gezamenlijk de uitslag van deze dag te bepalen. Ook had Johan de Vet een regelvraag in petto om zo de kennis van het golfen op te krikken.
Nadat iedereen de uitslagen van hun team digitaal hadden doorgegeven konden we de uitslag bekend maken.

Allereerst was het aan Johan het juiste antwoord op de regelvraag toe te lichten.

Vraag
STROKEPLAY. In welke situatie krijg je de algemene straf van 2 strafslagen voor een handeling op de green (meerdere antwoorden zijn mogelijk)?
Situaties
A. Je herstelt een afdruk van een dierenhoef in jouw speellijn
B. Je herstelt een beluchtingsgat op jouw speellijn
C. Je herstelt een spike mark (niet verwarren met pitchmark!)
D. Je verwijdert losse aarde op jouw speellijn door het gebruik van een handdoek.
Uitleg
Een speler mag schade herstellen op de green volgens Regel 13.1c, zoals b.v. diersporen en spike marks. Ook mag de speler op de green losse aarde of zand verwijderen. Dit mag door gebruik te maken van hand, voet of ander lichaamsdeel of van een pitchfork, club of soortgelijk onderdeel van een normale uitrusting.
Echter, ‘schade op de green’ omvat geen schade of omstandigheden die het gevolg zijn van normale praktijken voor het handhaven van de algehele conditie van de green, zoals beluchtingsgaten en maaipatronen. Ook natuurlijke oneffenheden van het oppervlak (bijv. onkruid, kale of aangetaste plekken) en natuurlijke slijtage van de hole mogen niet hersteld worden. Er waren toch een aantal deelnemers die de D.) aanwijzing als antwoord gaven, echter B.) was juist waarvoor onze dank aan Johan voor de uitleg.

Uitslag Dan nu de uitslag, deze was bij de 9 holes spelers wat verwarrend omdat:  Martin en Carina (10 punten) niet in de uitslag genoemd zijn, Joanne en Sonja alleen gelopen hebben en daarom ook geen score hadden en een team zelfs niet gestart is,  kortom jammer.

Bij de 9 holes waren Corrie de Vet-Meijers en Derk de Boer 3e met 10 punten, Leen Huizer en Erik Joosten 2e met 12 punten en Gerda Huizer en Ineke Wilmer 1e met 18 punten

Bij de 18 holes waren Johan Bijl en Toon van de Looi 4e met 23 punten, Rene Rijnbeek en Albert Kaput 3e met 25 punten, Rienk de Jager en Nico Broex 2e met 26 punten, Theo Kruse en Fred Eimers 1e met 28 punten.

Volgende week wordt er een Qualifying wedstrijd gespeeld zodat men zijn handicap kan opwaarderen of afwaarderen, hopelijk met betere weersomstandigheden maar volgens mij kan het alleen maar beter en mooi weer worden.

Met een vriendelijke sportgroet
Stephanie Roosenboom, Startlijstmaker