UITLEG EN REGLEMENTEN LADDERCOMPETITIE

Algemeen

De Laddercompetitie wordt gespeeld in de spelvorm matchplay met handicap verrekening.

De wedstrijd wordt gespeeld over 18 holes. In onderling overleg mogen spelers 10, 13 of 15 holes spelen. Dit dient voor aanvang van de ronde te zijn overeengekomen.

De Laddercompetitie staat open voor alle leden van Golfclub Welderen (heren, dames en jeugd) met een WHS handicap t/m 45.

Deelname is niet vrijblijvend. Elke deelnemer is verplicht om zijn/haar afwezigheid (vakantie, blessure, ziekte) bij langer dan 3 weken te melden aan de wedstrijdleiding. Zo niet, dan zakt men per 3 weken afwezigheid 1 trede op de ladder. Wanneer iemand in de laatste 3 weken van de piramide-fase vakantie neemt (zodat deze speler niet uitgedaagd kan worden), zakt de speler automatisch een plekje op de ladder.

Het aantal meerslagen wordt bepaald door het verschil in actuele playing handicap met een maximum van 1 meerslag per hole (18 meerslagen over een ronde van 18 holes). De playing handicap wijzigt dus gedurende het seizoen bij verandering van de WHS-index. Veranderingen in de actuele handicap van een deelnemer hebben echter geen consequenties voor de positie op de ladder, alleen op het aantal meerslagen. In geval van gelijke stand op de laatste hole wordt doorgegaan naar hole 1 en wordt vervolgens ‘sudden death’ gespeeld.

In principe spelen de heren van geel en de dames van rood. Spelen vanaf de witte of oranje tee is niet toegestaan.

Alle wedstrijden worden in principe op de Championship Course van Welderen gespeeld. Uitwijken naar andere banen is toegestaan, mits beide spelers hiermee akkoord gaan. Een speler/team kan niet door een andere speler/team verplicht worden om op een andere baan te spelen. Eventuele greenfees voor Welderen, Bleijenbeek of andere banen, dienen zelf te worden voldaan.

De Laddercompetitie bestaat uit een piramide fase en een knock-out fase.

Piramide fase

De playing handicap bij de start van de competitie bepaalt de startpositie op de ladder. Bij de start van de laddercompetitie staan de vier deelnemers met de hoogste playing handicap op trede 3 en de deelnemers met de laagste handicap onderaan de ladder. Trede 1 en 2 blijven onbezet.

De uitdager bepaalt samen met de uitgedaagde de datum en starttijd. De uitdager reserveert de starttijd via de website zoals je nu ook een starttijd reserveert. Je mag zo vaak spelen als je wilt.

TIP! In ons reserveringssysteem is het mogelijk dat een derde speler bijboekt in een wedstrijd voor de laddercompetitie. Om dit te voorkomen kan de uitdager of de uitgedaagde fictief een derde speler genaamd ‘laddercompetitie’ toevoegen. Bijboeken is dan niet meer mogelijk.

Een uitdaging mag niet plaats vinden in een reguliere wedstrijd van onze Golfclub.

Een deelnemer kan iedereen uit de trede boven hem uitdagen. Bijvoorbeeld.: Iemand uit trede 6 kan iemand uitdagen uit trede 5. Wanneer de laagst geplaatste deelnemer wint, wisselt deze van plaats met de verliezer. Bij all square of verlies van de uitdager verandert er niets in de positie van de beide deelnemers op de ladder.

Het is niet toegestaan om tweemaal achter elkaar tegen dezelfde deelnemer te spelen.

Uitdagingen moeten binnen 10 kalenderdagen gespeeld worden. M.a.w. geen afspraken maken over bijvoorbeeld 18 dagen. Het inplannen en uitdagen door andere spelers wordt anders te complex. Wanneer een speler die uitgedaagd wordt meerdere keren niet kan, meldt de uitdager dit per mail aan de wedstrijdleiding met een “cc” naar de uitgedaagde. Een speler kan hierdoor automatisch een plaats in de ladder komen te zakken. Dit artikel geldt niet als de uitgedaagde diens afwezigheid van 3 weken aan de wedstrijdleiding heeft gemeld.

Regel 5.3 is van toepassing indien de uitdager of uitgedaagde niet op tijd op de startplaats arriveert.

Uitslagen en standen

De uitdager is verantwoordelijk voor het rapporteren van het resultaat van de wedstrijd binnen 24 uur via een email aan de wedstrijdleiding (ladder@golfclubwelderen.nl) met een cc aan de uitgedaagde. De uitslag wordt gemeld als: datum wedstrijd, namen deelnemers, winnaar, de eindstand (bijvoorbeeld 4&3). Niet tijdig gemelde uitslagen kunnen komen te vervallen.

De uitslagen standen worden zoveel mogelijk doch uiterlijk iedere maandag op de website van de Golfclub gepubliceerd.

Deelnemers, die minder dan het minimum aantal wedstrijden (7) hebben gespeeld, kunnen niet aan de finale deelnemen.

Finale-wedstrijden

De deelnemers van de bovenste rij van de eindstand spelen een kruisfinale. De twee buitenste geplaatste deelnemers spelen tegen elkaar en de twee binnenste geplaatste deelnemers spelen tegen elkaar. De winnaars spelen de finale en de verliezers om de derde plaats.

Als de kruisfinale en/of finale na hole 18 hole ‘all square’ is, wordt een ‘sudden death play-off’ (hole 11, 12, 18). Ook in de play-off is de 100% playing handicapverrekening van toepassing.