Bestaat er nog iets leukers dan een rondje golf?

4.2/5 - (4 stemmen)

Voor velen wel: meedoen aan de NGF-competitie 2023

Voor een groot aantal leden ligt het hoogtepunt van het jaar al vroeg in het seizoen, namelijk in april en begin mei meedoen aan de NGF-competitie

De NGF Competitie is een bijzondere clubuitwisseling waaraan ruim 17.000 golfers meedoen. Van de Nederlandse amateurtop tot de meer recreatieve speler die veel waarde hecht aan het sociale aspect van golf en het leuk vind om op andere banen te spelen. Er is een heren-, dames en seniorencompetitie. Dames kunnen kiezen uit de dinsdag en zondag. De heren spelen op zondag en de senioren op vrijdag.

De spelvorm is voor sommige ook een verademing; Matchplay. In de ochtend samen met een teamgenoot en in de middag een tegen een. Geen verknald rondje bij een slechte hole, gewoon nog 17 kansen om de partij te winnen. Of nog leuker als je tegenstander denkt de hole al gewonnen te hebben , sla jij die fantastische bal waardoor de rollen worden omgedraaid en jij als morele winnaar naar de volgende hole loopt. Na afloop speelt het typisch Nederlandse woord gezelligheid een belangrijke rol:  borrelen met je team en de tegenstander en in de meeste gevallen afsluiten met een diner. Oké het kost je een hele dag maar het zijn er maar 4 of 5 per jaar. Daartegenover staat de langer durende voorbereiding  met je team, in de winter samen rondjes spelen, eventueel gezamenlijke trainingen volgen en tijdens de competitie voorspelen op die speciale baan waar je normaal niet eens terecht kan al zou je het geld ervoor over hebben. Kortom een hele leuke ervaring die voor de meeste verslavend werkt.

Dat dit jaar de inschrijving iets later start dan normaal heeft alles te maken met het vertrek van 3 van de 4 leden van de competitie commissie. Maar begin augustus heeft Lars Hamming er 2 nieuwe leden bijgekregen: Jos Kaijen en Frank Rozenhart (voorzitter).

Even voorstellen

Frank Rozenhart (63) woonde 45 jaar lang in Haarlem. Leerde in 2004 tijdens een golfreis Belinda kennen, woonden een paar jaar samen in Amsterdam, trouwden en verhuisden in 2007 naar Elst.

Op zoek naar een nieuwe golfclub kwamen zij al snel bij Welderen terecht.

“Vanaf het allereerste jaar kon ik competitie spelen, iets wat bij mijn vorige club (Houtrak) nooit mogelijk was. Ook voor het laagste team kwam je daar niet in aanmerking als je geen single handicap had. Hoe anders was dat bij Welderen. Het eerste jaar kwam ik in een team met gelouterde competitiespelers. Van Rob de Wit, helaas veel te vroeg overleden, leerde ik de psychologische trucjes die net het verschil kunnen maken. De jaren daarop waren er veel teamwisselingen met als hoogtepunt het jaar dat we op de Keppelse kampioen werden met spelers als Wouter ten Broeke, Rene Zwiebel en een aantal spelers die inmiddels niet meer op Welderen spelen. Voor mij is de competitie nog steeds het hoogtepunt van het golfjaar en werkt het inderdaad verslavend. Met heuse afkickverschijnselen tijdens de noodgedwongen coronastop van 2 jaar. Ik heb er zin in om de komende jaren veel van onze leden zo goed mogelijk te kunnen faciliteren in het spelen van een mooie competitie op het door hen gewenste niveau”.

Jos Kaijen (bijna 62) is getrouwd met Alette Kaijen-Pos en woonachtig in Elst. Samen hebben zij drie kinderen. “In 2003 heb ik kennis mogen maken met de golfsport en sinds die tijd ben ik verknocht aan dit spelletje. Als “Landgoed lid” heb ik in de drukke jaren van werken toch nog aandacht kunnen geven en ontspanning gevonden in het golfen. Begin 2019 ben ik afgezwaaid als actief dienende medewerker van de Koninklijke Luchtmacht, ben gelijk lid geworden van de golfclub Welderen en geniet thans volop van het vrije (golf)leven. Om ook iets te kunnen bijdragen aan de gezellige golfclub Welderen heb ik mij aangemeld  als vrijwilliger, wat ik als lid van de competitiecommissie met veel plezier en energie zal doen”.

Interesse om dit jaar mee te doen? Klik hier om naar de inschrijf- en selectiecriteria te gaan. Weet je nog niet of mee doen aan de competitie iets voor jou is schrijf je dan in als reserve. Als er dan een team is wat op het laatst een tekort heeft aan een speler kun je door in te vallen ervaren wat het is om competitie te spelen.