Welderns 08-10-2025
Deze woensdag stond in het teken van een “tien stokken “wedstrijd. Misschien heeft u, net als ik, de info een tweede maal gelezen, 10 stokken? Jazeker, 10 stokken. Ik was aanvankelijk wat verbaasd, aangezien ik precies 10 stokken in de tas heb. Uit navraag bleek dat er inderdaad spelers zijn met meer stokken, maar ook spelers met minder.

Wordt dit nu bedoeld met een 10 stokkenwedstrijd?
De zon liet ons vandaag een beetje in de steek, misschien dat daardoor de deelname wat minder was dan vorige week, 37 bij de 18 holes en 24 bij de 9 holes. Echter de temperatuur was prima en het bleef droog.

“Spanning voor de wedsrtijd”

En spanning tijdens de wedstrijd: Gaat hij erin ?
Uitslag 18 holes:
Er waren 3 spelers met de hoogste score van 34.
Dat gaf de volgende stand:
1. Johan de Vet.
2. Bill Wensink.
3. Rene Rijnbeek.

Johan, 1st 18H

Rene, 3de 18H
(Bill was al naar huis bij de prijsuitrijking)
Vervolgens waren er 3 spelers met de score 31.
4. Bert Driessen.
5. Evaline Hendriks.
6. Helmie Martens.
Uitslag 9 holes:
1. Els van Mierlo-Schuurs, score 21.
2. Ben Warmenhoven, score 17.

Els, 1ste 9H

Ben, 2de 9H
Gevolgd door 2 spelers met de score 17.
3. Wim Bovenlander.
4. Jo Ceelen.
Vandaag was er ook weer een Regelvraag. Johan, zoals we gewend zijn, gaf hierbij de uitleg.
De situatie:
STROKEPLAY. Je slaat je tweede slag op hole 2 rechts, diep in het bos. Je verwacht dat je bal, als je hem al vindt, onspeelbaar zal zijn. Je speelt daarom een andere bal vanaf dezelfde plaats. Als je langs de rand van het bos loopt, zie je – ter hoogte van je tweede bal – de eerste bal goed speelbaar in de rand van het bos liggen. Je speelt die bal op de green en met 2 putts noteer je 5 slagen.
De vraag:
Wat zeggen de regels?
Mogelijke antwoorden:
A. Je hebt juist gehandeld. Niets aan de hand!
B. Je krijgt 1 strafslag omdat je vergat te melden dat je provisioneel ging spelen.
C. Je krijgt 2 strafslagen vanwege het spelen van een verkeerde bal.
D. Je wordt gediskwalificeerd vanwege het onterechte voordeel dat je hebt behaald.
Uitleg
Je bent niet verplicht een bal te zoeken, maar je kunt een bal ook niet van afstand onspeelbaar verklaren. In zo’n situatie heb je 2 mogelijkheden:
1. Je geeft de (mogelijk onspeelbare) bal op door een andere bal in het spel te brengen. Die andere bal is dan de bal in het spel geworden. Als je de eerste bal alsnog vindt, mag je die niet meer spelen.
2. Je geeft duidelijk aan dat je een provisionele bal gaat spelen. Als je de oorspronkelijke bal vindt, ben je verplicht die te spelen.
In deze situatie heb je een nieuwe bal in het spel gebracht en toen je de oorspronkelijke bal speelde, speelde je een verkeerde bal (Regel 6.3c). Daar krijg je 2 strafslagen voor én moet je je fout herstellen door de bal in het spel (je tweede bal) te spelen. Nu je dat niet hebt gedaan, word je volgens diezelfde regel gediskwalificeerd.
Antwoord D is dus het goede antwoord.

Johan met de toelichting op de regelvraag
Volgende week spelen we de laatste Q-wedstrijd van deze zomercompetitie, om de week daarna de slotwedstrijd op Bleijenbeek te spelen.
Meldt u vooral aan voor deze wedstrijden!
Alet Hoekenga