RABO CLUB SUPPORT: STEM OP DE FLORA EN FAUNA EN DONEER ZO EEN BIJDRAGE

Op het volgende adres kunt u uw keuze kenbaar maken (vóór 25 oktober) :

Club Detail (rabobank.nl)

Leden van Golfclub Welderen spelen hun geliefde spelletje Golf in Elst op Golfbaan Landgoed Welderen. Er zijn diverse commissies, die zich vooral bezighouden met leden gerelateerde activiteiten.

Ook is er al jaren een commissie Flora en Fauna, die zich bezig houdt met zaken als planten en bloemen, vogels, zoogdieren, amfibieën, vissen etc.

De commissie is jaren geleden begonnen met het in kaart brengen van de bestaande situatie betreffende. Daar zijn verschillende rapporten van opgesteld. Met deze rapporten als uitgangspunt is er een plan gemaakt om de omstandigheden op de korte en langere termijn zo aan te passen, dat er een mooi natuurgebied ontstaat. De bedoeling is dat de flora en fauna zoals deze in het rivierengebied bij uitstek voorhanden is ook op de golfbaan aanwezig is.

In de onmiddellijke nabijheid van Park Lingezegen moet het daarop aansluiten. Wandelaars uit dit park zijn bijvoorbeeld welkom om via een uitgestippelde route hun weg via de golfbaan naar verder op gelegen natuurgebieden te vervolgen. Hiervoor is wel een bewegwijzering nodig om zonder gevaar over en langs de golfbaan te wandelen. Op deze borden kunnen we ook nog extra info over de bestaande flora en fauna plaatsen.

De commissie heeft in dit meerjarenplan een aantal duidelijk wensen geformuleerd, die tot uitvoering moeten worden gebracht. Oude nestkasten vervangen en nieuwe kasten ophangen. Om de kosten laag te houden worden die door de leden zelf getimmerd. Op dit moment zijn de leden druk met het creëren van insectenhotels met grof snoeihout van de bestaande bomen.
Ook is het de bedoeling, dat we minimaal 2 plaatsen maken waar ijsvogels hun nesten in de wanden van de bestaande waterpartijen kunnen bouwen.

Naast deze zaken staan er nog diverse andere wensen op het programma betreffende vleermuizen, bestrijding eikenprocessierups, insecten en vlinders etc. Behoud van de hoogstam kersenboomgaard. Bloemen en planten, waaronder diverse orchideeën.

Om al deze wensen te honoreren heeft de commissie ook financiële middelen nodig. De leden geven jaarlijks een bedrag aan onze commissie. Echter de vele wensen zouden sneller en makkelijker kunnen worden gerealiseerd als we ook externe geldbronnen kunnen aanspreken.

De golfbaan is ook een onverwachte gelegenheid voor wandelaars en beperkter ook voor fietsers om van de prachtige natuur op de golfbaan te genieten.

De stemperiode is van 4 tot 25 oktober.

Begin aanleg ijsvogelwand met natuurlijke hulpstoffen

Nestkast oud

Insectenhotel nieuw

Insectenhotel oud Insectenhotel nieuw